Sikvalandskulå
23 oktober 2006
2 timers tur, umerket, delvis sti.

Høyde: 424 moh

Med på tur:
Ove Johnny & Ronny

Vis i Google Map

Bilder fra turen

I parkeringsbeskrivelsen vi fant på Vardejakten på internett, sto det at vi skulle parkere ved en lang venstre sving. Vi parkerte og gikk ut av bilen 3 ganger, før vi endelig fant den riktige svingen. Startpunktet for turen er på fv201 mellom Ålgård og Undheim. Den krappe venstresvingen er midt i en bakke, og det er en port, gjerdeklyver, samt et utslitt skilt der det står "Vis hensyn. Husk båndtvang". Viktig med godt fottøy på denne turen, da det er mye myr i området. Etter en liten bakke opp fra bilen kommer toppen til syne foran oss. Gå mot toppen. Det er mange småstier/dyretråkk i området. Du kommer raskt til Nåselvannet og en liten skog. Ta til høyre for skogen og vannet. Følg vannet til endes, her finner du en ny gjerdeklyver, og så starter oppstigningen. En fantastisk utsikt kommer til syne etterhvert som vi stiger oppover. Fantastisk flott og urørt natur, tidvis ingen tegn til sivilisasjon. Siste oppstigning til toppen er bratt og går direkte på fjellet, så det er glatt også. Men når vi endelig fikk kravlet oss opp på det høyeste punktet er utsikten fantastisk. Herfra sees store deler av Jæren og havet utenfor. I motsatt retning ser vi Ryfylkeheiene. Bjerkreimsenderen sees også herfra.
Turen ned igjen går samme vei som opp.
Vi hadde dessverre ikke med oss skikkelig kamera på denne turen, så bildene er tatt med mobiltelefon. Må nok ta denne turen igjen ved en senere anledning for å få tatt skikkelige bilder av den fantastiske utsikten.