Sørafjellet
10 juni 2009 (T1)
21 juli 2010 (T2)

2-3 timers tur, delvis merket, delvis sti.

Høyde: 302 moh

Med på tur:
Ove Johnny (T12), Ole Ivan (T1) og Ronny (T2)

Vis i Google Maps

Bilder fra turene

T1
Parkering ved fotballbane på Dale. Følg skiltene mot Dalevatnet. Kan være litt vanskelig å finne stien med engang. Fant ut at vi skulle følge skiltene mot Dalevatnet. Første del av stien gikk under kraftledning langs fjellskrent og gjennom skog. Startet ca 30 moh. Først jevn stigning mot Dalevatnet på god og tydelig og merket sti/vei. Når vi kom opp til Dalevatnet holdt vi til venstre. Folk hadde forresten lagt i fra seg en drøss med engangsgriller og annet søppel her oppe. FY! Bruk naturen, men rydd opp etter dere. Stien går et lite stykke langs vatnet før den går opp fjellsiden til venstre. Fremdeles merket og tydelig sti. På toppen av denne stigningen gikk vi av stien til høyre og siktet på høyeste punkt. Hadde lest på Rogafjell.net at vi først skulle over en liten topp, før vi klatret opp til hovedtoppen. Vi kom nå opp, og fant en liten varde. Så en topp rett nord for denne også, men vurderte ut fra kartet at vi var på riktig plass. Flott utsikt fra toppen. Etter en dose gulerøtter og litt vann satte vi turen nedover. Først rett ned fra toppen, til vi kom til stien. Måtte gå litt tilbake for å finne stien til Dale. Flott nedstigning langs en liten bekk og gjennom skogen og helt ned mot sjøen. Vi brukte 2 timer og 15 minutter på turen. Og vi tok oss god tid. Det var først da jeg kom hjem og plottet GPS dataene inn i PC'en jeg oppdaget at vi hadde vært på feil topp. Vi var 311m fra Sørafjellet. Vi skulle vært på nabotoppen. Den toppen (uten navn) som vi var på, var kun 297 moh. Så denne turen må gjentas for å få den skikkelig godkjent. Dette var uansett en utrolig fin rundtur, der du får oppleve alt fra skog, fjell, mark og sjø. Neste gang får vi gå på det riktige topp-punktet.

T2
Denne gangen var det ut på tur med Ronny, og jeg hadde lagt inn topp-punktet på GPS'en, slik at jeg var sikker på at vi kom opp på rett topp. Toppen ble besteget på en rundtur fra Dale via Lifjell og Sørafjellet før retur til Dale. Ca 4 timer. Vi gikk til Lifjell først, og siktet oss deretter mot toppen. Fant ingen merker eller stier opp til denne toppen, så det ble å gå rett fram. Noen myrer ble krysset og busker pløyet gjennom før vi kom opp. Utsikten var faktisk bedre fra nabotoppen (som ikke var Sørafjellet).