Ørsdalsvatnet

Ove Johnny, Ronny

Vis i Google Maps

Bilder fra turen

Parkering i vestenden av Ørsdalsvatnet. Kjør E-39 fra Stavanger og ta av mot Bjerkreim sentrum og følg skiltingen mot Lauperak. Følg så Odlandsvegen langs elven til du kommer til Ørsdalsvatnet. Her er det parkering ved en liten molo like ved utløpet til vannet.
Dag 1
Vi var på vannet ca kl 18, og padlet langs nordsiden av vannet. Vi hadde planlagt å kun padle et lite stykke denne dagen slik at vi fikk god tid til å gjøre klar camp'en før det ble mørkt. Vi padle ca 1,5 timer i sakte tempo før vi fant et passende sted å gå i land.
Dette var vår første tur med Hennessy Hammock så vi brukte litt tid på å finne sted der det var mulig å henge opp hengekøyene. Men med litt saging og fjerning av kratt så fant vi til slutt plass til begge hengekøyene i en liten skråning.
Etter at køyene var klare var det tid for middag. Mørket kom fort, så etter middagen krøp vi inn i køyene. Det ble en natt med litt vind og mye bølgeskvulp.
Dag 2
Nesten morgen var det tid for frokost og nedrigging av camp. Vi rakk akkurat å pakke ned og komme oss i kajakkene før det begynte å regne. Nå ble det skikkelig pøsregn noen timer mens vi fortsatte padlingen innover vannet på nordsiden. Fantastisk flott natur, og mye å se på, men vi ble våte til skinnet, selv om vi hadde regntøy og regntrekk. Men temperaturen var ok, så vi frøs ikke. Etter ca 3 timer var vi i Ørsdalen. Det regnet forsatt kraftig, så vi gikk ikke land, men la oss i enden av vannet på sørsiden og spise litt mat mens vi fremdeles satt i kajakkene. Været lettet litt mens vi fortsatte padlingen utøver vannet igjen. Denne gangen på sørsiden av vannet. Fjellet var brattere på denne siden, så vi var tett på stupbratte fjellsider som gikk rett opp fra vannet. Og etter ca 1,5 timer på vei ut igjen fant vi en fin plass å gå i land. Her var det fin strand, så det var enkelt å komme i land.
Dette var en fantastisk fin plass for camping. Vi fant kjapt passende trær til å henge opp køyene, og det hadde også vært enkelt å finne teltplass. Det var den del saueskit i området, men sauene var tydeligvis hentet ut etter sommerbeite. Her var det også svære steiner som har kommet ned fra fjellsiden en gang for lenge siden. Under 2 av steinene var det stor hulrom, som var perfekt for matlaging, og fint sted å sitte tørt når regnet etterhvert begynte å øse ned igjen.
Vi fikk laget et godt måltid med diverse hermetikk, og prøvde også fiskelykken. Dro opp 3 små, men fine ørreter.
Når mørket seg på, åpnet himmelens sluser seg noe vannvittig, så det var bare å komme seg i køyene. Det dryppet godt på duken over køyene, så det var helt nødvendig med øreplugger for å få sove. Suset fra bekken i nærheten ble høyere og høyere gjennom natten, og midt på natten var det så mørkt at det ikke var mulig å se hendene foran øynene.
Dag 3
Dagen startet fint. Det hadde sluttet å regne, så det var mulig å komme seg under steinen og spise frokost uten å bli kliss blaut. Etter mat og nedrigging av campen var vi i vannet igjen ca kl 09:30 og fortsatte ferden tilbake mot bilen.
Store deler av turen ble brukt til å se oppover de bratte fjellsidene. Mektig fjell, utrolig flott. Vi tok oss god tid og brukte ca 4 timer på turen tilbake til bilen. Passerte Lauperak på veien tilbake. Og det er vel det eneste stedet langs vannet som fremdeles er bebodd og mulig å kjøre bil til.
Ørsdalsvatnet er en perle for kajakk og kano-padling. Men vær obs på at på grunn av størrelsen, så kan det bygge seg opp store bølger på dager med mye vind.